FANDOM

Levottomat Kuolleet  (engl. The Unquiet Dead) oli kolmas jakso Doctor Who -sarjan ensimmäisestä kaudesta. Se oli ensimmäinen jakso, joka sijoittui katsojan näkökulmasta menneisyyteen. (BBC Walesin aikakautena). Se oli myös ensimmäinen jakso sitten Aikasyöksy-jakson jossa tavattiin historiallinen hahmo Maan menneisyydestä. Tuotantotiimin näkökulmasta jakso oli merkittävä siten, että se oli käsikirjoittaja Mark Gatissin ensimmäinen televisioitu Doctor Who -jakso. Tämä jakso esitteli myös Cardiffin aika- ja avaruusrepeämän, joka on mukana myöhemmin kauden jaksossa Nousukkaiden Kaupunki.

Vaikkakin jakson tapahtumat sijoittuvat joulunaikaan, tämä jakso ei ole jouluspesiaali, ja se on 45-minuuttinen jakso, kuten useimmat BBC Walesin kauden jaksot.

KUVAUSMuokkaa

Rose matkaa Tohtorin mukana vuoteen 1869. Siellä vastassa on joukko haudasta nousseita zombeja, jotka vaanivat eläviä. Itse Charles Dickens tulee apuun.

JUONIMuokkaa

Sneedin Hautaustoimiston huoneessa viktoriaanisena aikakautena herra Redpath suree avonaisen arkun vierellä kuollutta isoäitiään, rouva Peacea. Herra Redpath, jonka silmät ovat kiinni, ei näe sinistä, hohtavaa kaasua, joka astuu sisään ruumiiseen. Rouva Peacen silmät säpsähtävät auki ja hän tarttuu Redpathia kurkusta, kuristaen hänet kuoliaaksi. Hautausurakoitsija Gabriel Sneed kiirehtii sisään ja yrittää sulkea kannen henkiinheränneen ruumiin päälle, mutta rouva Peace tyrmää hänet lattialle ja nousee pystyyn harhaillen kadulle ulvoen.

Jonkin ajan kuluttua Gwyneth, Sneedin palvelijatyttö, palaa talleilta ja löytää Sneedin toipumassa ruumiin hyökkäyksestä. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun hautaustoimistossa on ollut zombietapauksia, joten Gwyneth sanoo Sneedille, että he tarvitsevat apua. Sneed väittää vastaan sanoen, että tämä ei ole hänen syytään ja että heidän täytyy saada Rouva Peace takaisin ennen kuin hän aiheuttaa tuhoa. Ruumisvaunuissa Sneed käskee Gwynethin käyttää selvännäkijäkykyjään löytääkseen kuolleen naisen, ja Gwyneth keskittyy rouvan viimeiseen haluun: hän tahtoi nähdä Charles Dickensin, joka lukee ääneen Taliesin Lodgessa. Dickens on alakuloinen, kun hän odottaa kutsua näyttämölle. Hän tuntee itsensä vanhaksi, asuu erossa perheestään ja hänen mielikuvituksensa alkaa pikku hiljaa kuihtua. Hänestä tuntuu, että hän on nähnyt kaiken mitä nähtävissä on.

TARDISissa Yhdeksännen Tohtorin ja Rose Tylerin matka on levotonta. Kun alus tärisee ja he pitävät kiinni konsolista, Tohtori yrittää ohjata TARDISin Napoliin, vuoteen 1860. Kun he laskeutuvat, Rose on ryntäämässä ulos, mutta Tohtori sanoo hänelle, että hän aloittaisi mellakan 2000-luvun vaatteissaan. Rose palaa sopivammassa asussa: iltapuvussa. Tohtori ihailee hänen kauneuttaan, "ottaen huomioon" että hän on ihminen. He astuvat ulos lumipeitteisille historian teille. Tohtori tajuaa, että he ovat ajautuneet väärään paikkaan ja aikaan, kun hän ostaa sanomalehden. On jouluaatto vuonna 1869, eivätkä he ole Napolissa, vaan Cardiffissa.

Musiikkisalissa Dickens lukee A Christmas Carol-teosta. Juuri kun hän pääsee kohtaan, jossa Marleyn naama näkyy Scroogen ovinupissa, hän lopettaa yhtäkkiä. Rouva Pearce alkaa hohtaa sinisenä katsomossa. Höyryä tulee ulos hänen suustaan ja hengenomaista kaasua, jolla on hieman humanoidimainen muoto, alkaa kiertää salia äännähdellen aavemaisia huutoja ja aiheuttaen paniikkia katsojissa. Huudot kiinnittävät Rosen ja Tohtorin huomion, kuten myös Sneedin ja Gwynethin. Kaasu lähtee täysin pois kuolleen naisen ruumiista ja imeytyy kaasulamppuun, sekä ruumis lyhistyy. Dickens syyttää Tohtoria illuusiosta. Sneed ja Gwyneth kantavat ruumiin ulos. Rose menee heidän peräänsä, mutta Sneed tainnuttaa hänet kloroformilla, niputtaen hänet ruumisautoon kuolleen naisen kanssa. Tohtori takavarikoi Dickensin vaunut. Suuren kirjailijan protestit katoavat, kun Tohtori saa selville kuka hän on ja hämmästelee hänen viisauttaan. Kun Tohtori kertoo hänelle Rosesta, Dickens liittyy ritarillisesti takaa-ajoon.

Rose herää lukitussa katselutilassa hautaustoimistolla, juuri kun kaasu ottaa Redpathin ruumiin valtaansa. Kun Tohtori ja Dickens saapuvat hautaustoimistolle ja ryntäävät sisään, herra Redpath ja hänen isoäitinsä kiipeävät ylös arkuistaan uhkaamaan Rosea. Talon kaasulamput välkehtivät. Tohtori tajuaa, että jokin elää putkissa. Hän kuulee Rosen huudot ja rikkoo oven, sekä vetää hänet pois ruumiiden luota. Hän kysyy niiltä keitä he ovat. Ruumiit ulvovat, että he ovat kuolemaisillaan, koska Cardiffin repeämä on hajoamassa ja heitä ei voi enää hallita. Huutavat siniset kaasut virtaavat ulos kuolleista ja ruumiit lyhistyvät uudelleen.

Kohtauksesta toipumisen jälkeen Gwyneth kaataa Tohtorille teetä, juuri kuten hän yleensä juo sen - kahdella sokeripalalla - kysymättä Tohtorilta sitä. Rose moittii Sneediä hänen huumaamisestaan, kidnappaamisestaan ja lukitsemisesta huoneeseen, joka on täynnä zombeja. Vaivaantunut Sneed selittää että talolla on kummitteleva maine, minkä takia hän osti sen niin halvalla. Tohtori kertoo hänelle, että talo on rakennettu Repeämän päälle, joka kasvaa koko ajan. Nämä olennot ovat tulleet kaikkialta universumista. Dickens on skeptinen, eikä halua uskoa, että kaasuputkissa on aaveita. Tohtori kertoo heille, että kuolleet ruumiit vapauttavat kaasua, kun ne maatuvat, minkä takia ne ovat ihanteellisia kulkuvälineitä näille kaasumaisille avaruusolennoille. Dickens kertoo Tohtorille täristen, että jos hänen näkemänsä on totta, ehkäpä hänen koko elämänsä, jonka hän on viettänyt taistellen epäoikeudenmukaisuutta vastaan ja sosiaalisten ongelmien poistamiseksi onkin ollut pelkkää tyhjyyttä. Tohtori yrittää vakuutella hänelle, että oikea maailma on yhä sama; on vain olemassa enemmän kuin Dickens uskoi.

NÄYTTELIJÄTMuokkaa

VIITTAUKSETMuokkaa

RUOKA JA JUOMAMuokkaa

VIIMEINEN SUURI AIKASOTAMuokkaa

AIKA-AVARUUDEN OMITUISUUDETMuokkaa

ISO PAHA SUSIMuokkaa

  • Kun Gwyneth katsoo Rosen mieleen, hän pelästyy ja lopettaa yhteyden kun näkee asiat joita hän on kokenut... pimeyden... ison pahan suden!

HUOMAUTUKSIAMuokkaa

KATSOJALUVUTMuokkaa

  • 8,86 miljoonaa

KUVAUSPAIKATMuokkaa

TUOTANTOVIRHEETMuokkaa

JATKUVUUSMuokkaa

ULKOISET LINKITMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki