FANDOM

Maailmanloppu (engl. The End of the World) oli toinen jakso Doctor Who-sarjan ensimmäisestä kaudesta. Se oli ensimmäinen jakso, jossa matkataan katsojan kuvitteelliseen tulevaisuuteen. Jaksossa myös ensiesiintyi myöhemmin nähtäviä hahmoja, jotka olivat Lady Cassandra ja Boen Naama. Maailmanlopussa oli myös ensimmäistä kertaa kaikkialla läsnä oleva fraasi "Iso Paha Susi".

Tämä jakso esitteli katsojille Viimeisen Suuren Aikasodan ja sen vaikutuksen Tohtoriin. Tohtori kertoi, että Gallifrey tuhoutui sodan takia ja että hän on ainut elossa oleva Ajan Herra. Henkiinjäämisen syyllisyyden tunne vainosi Tohtoria Yhdenteentoista inkarnaatioon asti.

Maailmanloppu oli ohjaaja Euros Lynin ensimmäinen jakso. Jakson lähetyspäivän aikaan tämä jakso oli siihen mennessä jakso, joka sisälsi eniten tietokoneanimaatioita Doctor Who-sarjassa.

Jakso oli ensimmäinen myös Jimmy Veelle, näyttelijälle, joka on vain 111cm pitkä. Hän näytteli Balhoonin Moxxia. Hän tulisi myös näyttelemään Avaruussikaa jaksossa (TV: Lontoon Muukalaiset). Tämän jälkeen hänestä tuli vakionäyttelijä monstereille ja alieneille BBC Walesin sarjassa.

KUVAUSMuokkaa

Rose lähtee ensimmäiselle aikamatkalleen kauas tulevaisuuteen. Auringon tuhovoima uhkaa maapalloa, kuten myös kammottava konehämähäkkiarmeija. Kuka on niiden takana?

JUONIMuokkaa

Tohtori kysyy Roselta minne hän haluasi mennä ensimmäiseksi TARDISilla. Hän pyytää, että he menisivät sata vuotta tulevaisuuteen, mutta kun he saapuvat, Tohtori sanoo, että 2100-luku on tylsä. He matkaavat uudestaan, tällä kertaa vuoteen 12005, Uuden Rooman Valtakunnan aikaan. He jatkavat jälleen matkaa poistumatta TARDISista, sillä Rose ei usko Tohtorin selitystä. Tehdäkseen vaikutuksen uuteen kumppaniinsa, Tohtori vie Rosen lopulta avaruusalukseen, joka kiertää Maata vuonna 5.5/Apple/26. Kun he katsovat hämmästyksissään ulos. kun Aurinko laajenee - "Tervetuloa maailmanloppuun".

Tohtori kertoo Roselle, että Maa on ollut ilman elämää jo kauan. Ihmiskunta lähti planeetalta kauan aikaa sitten ja museovirasto otti ohjat. He ovat käyttäneet painovoimasatelliitteja pitääkseen Auringon vaikutuksen loitolla, mutta rahat ovat loppuneet. Aurinko viimein nielaisee Maan. Universumin rikkaat ja merkittävät henkilöt todistavat maailmanloppua, joka tapahtuu noin puolen tunnin kuluttua. Asemalla on automaattiset järjestelmät ja sen henkilökuntana toimii sini-ihoisia humanoideja.

Tavatessaan sini-ihoisen stuertin, joka hallinnoi Asema 1:tä, Tohtori vakuuttaa hänet siitä, että hän ja Rose ovat kutsuvieraita käyttämällä psykopaperia, joka saa ihmiset näkemään, mitä hän haluaa. Muut vieraat saapuvat, muun muassa pienikokoinen Balhoonin Moxx, Boen Naama, elävät humanoidipuut Chemin Metsästä (joiden esi-isät asuttivat Maata) ja Rahoitusperheen Seitsemän edustajat, Kopioidun Meemin Puolustajat. Rose katsoo kauhistuneen mielenkiinnolla, kun viimeinen elävä ihminen saapuu - Cassandra O'Brien.Δ17, palanen venytettyä ihoa, jolla on silmät ja suu, ripustettuna kehikkoon ja yhdistettynä aivopurkkiin. Hänen avustajiensa pitää jatkuvasti kosteuttaa hänen ihoaan. Vieraat vaihtavat lahjoja. Jabe, Chemin Metsän puu, antaa Tohtorille palasen isoisäänsä. Tohtori antaa hänelle lahjaksi ilmaa keuhkoistaan. Moxx antaa lahjaksi sylkeä ja Kopioidun Meemin Puolustajat antavat "rauhanlahjoja", jotka ovat metallisia palloja, jopa stuertille.

Cassandra antaa omat lahjansa: viimeisen strutsinmunan ja "iPodin" (oikeasti jukeboksi) muinaisesta Maasta. Rose on hieman häkeltynyt, kun jukeboksi alkaa soittaa "klassista" musiikkia - laulun "Tainted Love artistilta Soft Cell - ja lähtee aulasta. Tohtoria kuulutetaan TARDISin pysäköintipaikan takia ja hänelle annetaan lipuke, jossa lukee mihin se siirretään. Toisaalla Rose käy lyhyen keskustelun aseman putkityöntekijän, Raffalon kanssa, joka tutkii tukosta. Häntä helpottaa Raffalon tuttu asiallinen työläistapa puhua, mutta kun Raffalo kertoo, että on kotoisin Crespallionista, joka kuuluu Jaggit Brocadeen Konveksi 56:n Scarlet-risteykseen, Rose tajuaa kuinka kaukana hän on kotoa miehen kanssa, jota ei tunne. Hän lähtee, eikä näe Raffalon huomaavan pieniä hämähäkkimaisia robotteja ilmastointikäytävissä, jotka tarttuvat häneen ja vetävät hänet sisään. Hämähäkit ilmaantuvat metallipalloista, joita Kopioidun Meemin Puolustajat olivat jakaneet vieraille. Ne miehittävät nopeasti koko aseman ja sabotoivat sen järjestelmiä.

Tohtori löytää Rosen. Kun Rose kysyy häneltä mistä hän on kotoisin, hän alkaa vältellä kysymyksiä. Kun Tohtori muuttaa Rosen matkapuhelinta, jotta hän voi puhua äidilleen menneisyyteen, toinen fakta iskee Roseen - hänen äitinsähän on ollut jo kauan kuolleena. Tohtori vitsailee siitä, että jos Rosen mielestä puhelu oli mahtavaa, hänen tulisi nähdä sen lasku. Yhtäkkiä tärähdys värisyttää asemaa, ja Tohtori huomauttaa riemuitsevasti, että tuota ei olisi pitänyt tapahtua. Stuertti, joka tutki tärähdyksen syytä kuolee, kun hämähäkki laskee aurinkosuodattimen hänen huoneessaan, mikä altistaa hänet Auringon kuumalle säteilylle.

Tohtori alkaa tutkia tärähdystä, ja Jabe tarjoutuu näyttämään hänelle missä huoltokäytävät ovat, sillä aikaa kun Rose menee puhumaan Cassandralle. Rose saa selville, että Cassandra on teettänyt 708 kosmeettista leikkausta ja pitää itsenään viimeisenä "puhtaana" ihmisenä - muut kun "ovat sekoittuneet" muiden lajien kanssa ja ovat sekasikiöitä. Hänen seuraava operaationsa on ensi viikolla, kun hänen verensä valkaistaan. Puistautuneena siitä, millaiseksi ihmiskunta on tullut, Rose loukkaa Casandraa ja lähtee pois, mutta hänet tainnutetaan Cassandran avustajien toimesta.

Käytävillä Jabe kertoo Tohtorille hiljaa, että hän skannasi hänet aiemmin ja oli hämmästynyt siitä että hän on olemassa. Hän osoittaa myötätuntoa ja Tohtorilla tulee vedet silmiin. He jatkavat matkaa aseman syövereihin, jossa he löytävät yhden hämähäkeistä. Jabe nappaa sen köynnösmäisellä ulokkeellaan.

Aseman järjestelmät pettävät hiljalleen sillä aikaa kun "perinteinen balladi" "Toxic" esittäjältä Britney Spears soi jukeboksista. Rose makaa tajuttomana lattialla. Hän herää ja huomaa olevansa huoneessa, jossa aurinkosuodatin laskee. Tohtori kuulee Rosen avunhuudot ja nostaa suodatinta, mutta Rose on vielä lukittuna. Hän palaa pääaulaan ja vapauttaa hämähäkin, jotta se etsisi herransa. Se vipeltää ensin Cassandran luo ja kääntyy Kopioidun Meemin Puolustajia kohti. Tohtori sanoo että "meemi" on vain idea ja paljastaa Puolustajien olevan robotteja, kun ne romahtavat lattialle. Hän lähettää hämähäkin saadakseen selville, kuka johti niitä, ja kuinka ollakaan, se, menee suoraan Cassandran luo.

Cassandra käskee avustajiensa pitää muut varuillaan, sanoen että kosteuttajat voivat ampua myös happoa. Hänen leikkauksensa maksavat maltaita ja hän oli toivonut, että tilanne muuttuisi panttivankitilanteeksi, josta hän olisi voinut myöhemmin hakea korvausta. Nyt hän kuitenkin jättää kaikki palamaan ja ottaa heidän hallitsemansa yrityksen haltuun. Cassandra käskee hämähäkkien sulkea asemaa suojaava suojakenttä, ja käyttää sitten teleportaatiota siirtääkseen itsensä ja avustajansa pois.

Vain minuutteja ennen kuin Aurinko polttaa Maan ja aseman, Tohtori ja Jabe kiirehtivät takaisin ilmastointikammioon. Tietokonejärjestelmien palautuskytkin on toisella puolen tasannetta ja on suurten tuulettimien takana. Tohtori protestoi, että nouseva kuumuus polttaa puisen Jaben, mutta hän vaatii saada jäädä, jotta voi pitää vipua, joka hidastaa tuulettimia alhaalla. Tohtori pääsee melkein loppuun ennen kuin Jabe syttyy tulen ja palaa. Tohtori sulkee silmänsä ja keskittyy, päästen ohi viimeisen tuulettimen ja painaessaan palautuskytkintä. Suojakenttä ilmestyy takaisin juuri kun Maa räjähtää palasiksi. Aseman järjestelmät alkavat korjata itseään.

Useat vieraat ovat nyt kuolleet Auringon säteiden takia, jotka pääsivät ikkunan rakojen kautta sisään. Tohtori löytää Cassandran teleportaatiolähettimen strutsinmunan sisältä ja kääntää sen tuomaan Cassandran takaisin. Hän alkaa pilkata Tohtoria sanoen, että hän ei voi tehdä mitään hänelle. Tohtori kuitenkin sanoo rauhallisesti, että hän on teleportannut hänet takisin ilman hänen kosteuttajiaan. Kuumudessa hän alkaa kuivua. Cassandra rukoilee armoa, ja Rose pyytää Tohtoria auttamaan häntä, mutta Tohtori sanoo kylmästi että kaikella on aikansa ja kaikki kuolee. Cassandran iho repeytyy ja hänen sisäelimensä räjähtävät, jättäen vain aivotankin ja tyhjän kehyksen jälkeensä.

Rose on surullinen siitä, että kaiken vaaran keskellä Maan tuhoutumista ei nähnyt kukaan. Tohtori vie hänet takaisin nykyisyyteen TARDISilla, kertoen että ihmiset luulevat kaiken tämän kestävät loputtomiin, mutta se ei kestä. Hän myöntää, että hänen kotiplaneettansa paloi kuin Maa, mutta sodassa. Hän on Ajan Herrojen viimeinen selviytyjä. Rose sanoo, että hänellä on vielä hänet ja Tohtori hymyilee tarjoutuen ostamaan hänelle sipsiä. Heillä on vain 5 miljardia vuotta aikaa ennen kuin kauppa sulkeutuu.

NÄYTTELIJÄTMuokkaa

VIITTAUKSETMuokkaa

YKSILÖTMuokkaa

  • Cassandra kutsuu Balhoonin Moxxia keijuksi.

GALLIFREYMuokkaa

  • Tohtori kertoo Roselle, että hänen planeettansa tuhoutui ennen aikojaan sodan seurauksena, jonka hänen kansansa hävisi.

ISO PAHA SUSIMuokkaa

  • Iso Paha Susi mainitaan ensi kertaa, kun Balhoonin Moxx sanoo "Indubitably this is the Bad Wolf scenario".

LAJITMuokkaa

  • Cassandra mainitsee, että avaruudessa on monia lajeja, jotka kuvailevat itseään ihmisenkaltaisiksi, mutta hän on viimeinen "puhdas" ihminen.

KULTTUURI OIKEASTA MAAILMASTAMuokkaa

  • Cassandra luulee soittavansa "perinteisen Maa-balladin" Maan tuhoutumisen merkiksi - tämä balladi on "Toxic laulajalta Britney Spears, joka on todella epäkunnioittava tälle hetkelle.
  • Rose kutsuu Cassandraa "Michael Jacksoniksi", viitaten laulajan läpikäymiin kauneusleikkauksiin.
  • "Tainted Love" laulajalta Soft Cell soi, kun kaikki vieraat ovat saapuneet.
  • Cassandra tuo jukeboksin ja kutsuu sitä iPodiksi.

HUOMAUTUKSIAMuokkaa

  • Kauden suuri osa budjetista käytettiin tähän jaksoon, sillä tarinassa tarvittiin enemmän tietokoneanimaatioita kuin muissa.
  • Pieni virstanpylväs saavutetaan, kun Tohtori sanoo "What the hell is that?", joka on ensimmäinen kerta kun hahmo on käyttänyt lievää kirosanaa ruudussa.
  • Kohtaus Rosen ja Raffalon välillä lisättiin jälkeenpäin, sillä jakso oli liian lyhyt.
  • Tämä on ensimmäinen kerta kun Tohtori nähdään kyyneleet silmissä.

KATSOJALUVUTMuokkaa

  • Lauantai - 7,97 miljoonaa katsojaa

KUVAUSPAIKATMuokkaa

  • Asema 1:n kohtauksista suurin osa kuvattiin "rauhan kappelissa" Cardiffissa.
  • Huoltotunnelit kuvattiin BBC Walesin kellarissa.

TUOTANTOVIRHEETMuokkaa

  • Sen jälkeen kun Tohtori säätää Rosen puhelinta, hän ei sulje puhelimen kantta, mutta kun Rose soittaa äidilleen, se on yhtäkkiä suljettu.
  • Kun Rose soittaa äidilleen, Tohtorin suu on kiinni. Kuvakulma vaihtuu ja hänen suunsa onkin auki.
  • Kun Rose ja Cassandra juttelevat, heidät kuvataan takaapäin, kun he katsovat ulos avaruusaseman ikkunasta. Takaa kuvatuissa kohtauksissa Cassandran huulet eivät näytä liikkuvan, vaikka kuulemme hänen puhuvan.
  • Puheen jälkeen Cassandran kanssa Rose lähtee tarkkailuhuoneesta hopeisen pallonsa kanssa. Hän oli kuitenkin laittanut sen pois ennen hänen puheluaan puhelimessa.

JATKUVUUSMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki